![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
zpět na rozhovory |
![]() |
![]() Exkluzivní rozhovory pro vegetarian.cz Mgr. Alex Bezděk vzpomíná na svého děda MUDr. Ctibora Bezděka (1872-1956) část první. Vegetarian.cz: Jaké máte vzpomínky na Vašeho děda MUDr. Ctibora Bezděka, jaký to byl člověk?
Víkendy věnoval psaní článků a dopisů. Doposud jsou některá jeho díla nevydaná, jako dílo O podstatě zla a boj se zlem. Hrál na klavír. Když byl v Senohrabech, tak velmi rád pracoval na zahradě, plevelil záhonky, štípal dříví. Chodili jsme spolu do lesa, což byl pro mě největší svátek. Vegetarian.cz: Nemáte z té doby nějakou příhodu či vzpomínku z dětství? Vzpomínám si, jak ve válečných létech 1943,1944,1945, kdy se ještě netopilo v ústředním topení, ale topili jsme v kamnech, chodili jsme do lesa na klacíky. Děd seděl na kraji lesa a já jsem tahal větve a klacíky. Stalo se, že jsme byli až za oborou, kde se popásaly krávy, ovce a kůzlata. Děd zpíval velmi rád moravské, české, slovenské lidové písně. A když zpíval "Pásla ovečky v zeleném háječku", tak kruh těch kraviček se zastavil, podíval, zase sklonil hlavu a pásl se, a děd zpíval jakoby nic. A kravičky udělaly tři kroky dopředu a zase sklonily hlavu a pásly se. A tak se ten kruh neustále zmenšoval a děd zpíval dál. Ten dojem z dětství ve mně zůstal. Dnes v tom podzimu života slyším, že někteří lidé mluví o těch čtyřnohých, němých tvářích jako o našich mladších bratrech a sestrách. Tak nějak mi to ladí dohromady. Vegetarian.cz: Ctibor Bezděk byl obdivuhodně aktivní člověk, jaký měl vztah k vegetariánství?
Vzpomínám si na nekrolog, který napsal Přemysl Pitter a publikoval v "Husově lidu" v Chicagu v roce 1956. Napsal že "dr. Bezděk měl všecky vlastnosti člověka božího a pravého lékaře duší i těl. Byl vtělená srdečnost. V něm odchází jeden z posledních svědků onoho rozmachu duchovního, jímž se vyznačovala generace Masarykova. - Věřme, že tento rozmach znovu nastane, až spadne s národa jho, které ho dnes drtí a že všecko krásné sémě, kdysi do půdy národa vsaté, vzejde znovu." Život Ctibora Bezděka byl po všech stránkách pohnutý. V rodě Bezděků byla taková neukojená touha dostat se na moře. Ta romantická povaha byla i ve strýci Metodějovi, který byl řídícím nadučitelem v Rohatci. Měl plný kabinet modelů lodí, fotografií, cestopisů. Ten sen se však naplnil až u jeho synovce Ctibora. Ctibor Bezděk studoval medicínu ve Vídni a po promoci nastoupil jako lodní lékař na moře. Podle vyprávění vím, že tím získal obrovskou praxi, neboť na palubě mohl kdokoli onemocnět čímkoli. Nebylo to s kým prokonzultovat, nebylo žádné konsilium, žádný tým lékařů, s kterými by se prodiskutovala ta určitá nemoc. Bylo třeba ihned na místě určit správnou diagnózu, rychle jednat a léčit. Tam získal velmi dobrou životní zkušenost a praxi. K tomu moři se pak vrátil ve svých vzpomínkách a napsal Zápisky lodního lékaře, Cesta do Maroka nebo Dojmy od moře. Vegetarian.cz: Snad nejen pro mě, mohl byste uvést jejich obsah? Dojmy od moře- můj děd Ctibor Bezděk zřídil v podpalubí školu pro mariňáky. O těch mariňácích velmi rád vyprávěl. Byli to dalmatinští chlapi s rukama jak bagry, jak lopaty. Měli velkou radost, když se jim do řádku podařilo napsat písmenko i. Učili se psát, učili se s chutí. Šlo jim to ztěžka, ale učili se rádi. Osobitě popisuje opravdové dojmy, krajinu, chování moře, povahy důstojníků, námořníků, strojníků, posádky té lodě. Drobné příběhy - zde popisuje osudy těch známých lidí, se kterými se setkal na lodi. Zajímavým způsobem popisuje např. manévry, kdy stařičký admirál vyžadoval určité formace lodí. Kapitán zase šílel, protože z admirálské lodě přicházely příkazy vlajkovou abecedou, že se musí zopakovat manévry. Kapitán si vylíval vztek na bocmana, bocman zase na dalšího důstojníka, až se to zastavilo na plavčíkovi nebo strojníkovi. ![]() - mimo jiné je zde popsána císařská návštěva z Rakouska, která jela do Maroka navštívit právě jmenovaného mladého císaře Muleje Azíse. Popisuje cestu, pobyt a prostředí Maroka, tamní život i se známým smlouváním cen. Děti a jejich milí přátelé- tato kniha byla vydána v Rokycanech v roce 1927. Z reakcí maminek, které tuto knihu četly svým dětem, mám ohlasy, že je to velmi nenásilně vyjádřené mravní ponaučení pro děti. Jedna čtenářka psala: "Naše vnučky přečetly jedním dechem knihu a prohlásily, že se jim to moc líbilo. Je to o zvířatech, které mají rády děti každé generace. Děti mají vždy rády podobnou četbu. Navíc je v každé kapitole jisté mravní ponaučení, ale takovým pro omladinu přijatelným způsobem…". Každá ta povídka má v sobě uloženu perlu dobra, zakódovánu určitou moudrost pro dětskou duši. Je tam však místo, na něž upozorňují někteří lidé, kdy je zabito kuřátko a dítě si všímá, že se mu to nemuselo líbit. A maminka odpovídá, že to tak mělo být.
Víme, že jsou farmy např. ve Švýcarsku, které nechávají dožít zvířata, aniž by je zabily. Když jsem byl u Přemysla Pittra ve Švýcarsku, tak jsme navštívili jednu z farem, kde každý kůň měl svou kukaň na dožití. Vegetarismus - pro a proti.![]() Ctibor Bezděk. Tato kniha vyšla kolem roku 1926. Obsahuje dvě části. První je čistě z lékařského hlediska, kdy zhodnocuje vědecky masitou a nemasitou stravu. Druhá část, která je v závěru, sděluje, že každý živý tvor přesně ví a cítí, co ho čeká, jakmile se octne v transportu na jatka. Silně cítí, že se blíží jeho smrt. Ten konec je ukrutný a příšerný. Ježíš a vegetarismusPřemysl Pitter. Náš poměr k přírodě z hlediska náboženského a sociálního - Přemysl Pitter. Etikoterapie II- O léčení duše a těla. Již v 30. letech vyšel MUDr. Ctibor Bezděk z přesvědčení, že nemoc fyzického těla bývá projevem poruch, které nastaly v duševním životě. Skutečnost, že člověka netvoří jen hmotné tělo, ale i duše a duchovní složka, se stala základem jeho originální léčebné metody. Nazval ji na doporučení Prof. MUDr. J. Hanauska etikoterapií. Etikoterapie vzbudila zájem i prezidenta republiky T. G. Masaryka, což vyjádřil pozváním manželů Bezděkových k sobě, na zámek do Lán. Podstatu své metody popsal MUDr. Bezděk v knize Záhada nemoci a smrti. Etikoterapie I.Léčení mravností (1931, 1932, 1947). V r. l995 se dočkala svého 4. vydání. V r. 1935 vyšla německy ve švýcarském Curychu (Das Rätsel von Krankheit und Tod). Koncem roku 2000 vyšel i 2., dosud nepublikovaný díl "Záhada nemoci a uzdravení. O léčení duše a těla. Etikoteraie II." Podstatu veškerého zla (to je i název 3. dosud nepublikovaného dílu Etikoterapie), tedy i nemoci vidí dr. Bezděk v lidském sobectví a v odloučení od Boha. Vegetarian.cz: Již jste se zmínil o Přemyslu Pittrovi? Přemysl Pitter vydával ve "Sbratření" Bezděkovy myšlenky. Jeden ten článek vycházel na pokračování a týkal se právě podstaty, ke které se dostávají všichni současní spisovatelé duchovní literatury, a to, že člověk není vlastně jen z masa a kostí, ale že v něm převládá psychická stránka, duše, božský, nehmotný prvek. Člověk je vlastně sjednocení toho hmotného, na jedné straně, a na druhé straně toho nehmotného, čili duchovního prvku. Všechno má své principy a zákony. Budu-li dodržovat zákony hmotného těla, to znamená nepřejídat se, neživit se příliš mastnými, přesmaženými, kořeněnými jídly, alkoholem, drogami, a stejně tak, budu-li dodržovat zákony duchovního principu, pak se to výrazně odrazí na mém zdraví. Neřídíme-li se však těmito zákony, pak přichází kontrolní varovné signály v podobě nemoci. To byla jistota, ke které lékař Ctibor Bezděk dospěl. Pokračování rozhovoru ZDE ... | ![]() | ![]() |