receptyliteraturapotravinydiskuzezpět na úvodkde se najístkde nakoupitvegetarian.cz
vegetarian.cz



Výsledky spotřebitelského průzkumu: Jak deset nevegetariánů jíst "sójově" zkoušelo…

Projekt testování sójových produktů v reálných podmínkách spotřebitelů přináší zajímavá zjištění.

13.1.2003, Praha: Projekt spotřebitelského testingu sójových produktů značky Provamel v domácnostech "nevegetariánských" konzumentů realizovala společnost Country Life v období od 25. listopadu do 1. prosince 2002. Výsledky testingu potvrzují, že uplatnění zdravé výživy v běžném životě je možné pro každého z nás.

"Do projektu jsme zapojili lidi odlišných věkových kategorií, povolání a z různých lokalit, abychom získali relevantní vzorek konzumentů. Pro vyšší objektivitu výzkumu a napravení "reputace" sóji a sójových produktů u veřejnosti jsme vybrali pouze "nevegetariánské" domácnosti," říká Pavel Smolka, marketingový vedoucí společnosti Country Life.

Respondenti měli k dispozici produkty značky Provamel (sójový nápoj, sójový dezert, sójový jogurt, slunečnicový margarín, sójová smetana) s potřebnými informacemi, radami a recepty pro co nejlehčí adaptaci zdravé stravy ve vlastní domácnosti. Průzkum byl rozdělen do tří částí, pro které byly vytvořené speciální dotazníky, do nichž respondenti průběžně zaznamenávali názory a zjištění.

První část "před testingem" byla zaměřená na očekávání a postoje konzumentů. Druhá "testovací" sekce měla za cíl zjistit názory na vlastnosti připravovaných jídel ze sójových produktů. Třetí závěrečná část "po testingu" je zaměřená na jeho celkové zhodnocení, změnu názorů a postojů konzumentů.

PŘED TESTINGEM - postoje a očekávání

Všichni konzumenti vařili racionálně alespoň někdy z důvodu prevence a zdravého životního stylu. Každý z nich již sójové produkty někdy vyzkoušel, přičemž šlo hlavně o sójové maso, sójové mléko a sójový sýr Tofu. Všem sójové produkty chutnaly, ale záleželo též od konkrétní úpravy. 70 procent z nich tyto produkty kupovalo alespoň někdy a jednalo se hlavně o sójové maso.

Téměř všichni (80%) zastávali názor, že racionální výživa je ve větší míře uplatnitelná v každé domácnosti. Šlo zejména o využití zdravých produktů pro přípravu tradičních jídel (čína, guláš, těstoviny, lečo, karbanátky, omáčky atd.). Překážkou pro intenzivnější uplatňování zdravé výživy byla neznalost přípravy jídel, zažité stravovací návyky rodiny a nedostupnost produktů v menších městech.

Motivací pro testování byla hlavně zvědavost, získání přehledu v oblasti zdravého stravování a zpestření rodinného jídelníčku. Respondenti očekávali, že získají množství nových informací a receptů, které budou moct dále ve vaření využívat.

V PRŮBĚHU TESTOVÁNÍ - testování pokrmů

Jednotlivé recepty konzumenti bez problémů využili k přípravě všech denních jídel, přičemž nejčastěji to byly obědy a večeře. Přípravu považuje víc než polovina z nich za jednoduchou a časově nenáročnou, třetina to přirovnává k přípravě tradičních jídel. Pozitivně oceňují tipy na chutné a rychlé snídaně či svačinu.

Vzhled pokrmů považuje víc než polovina za pěkný, vyniká hlavně barevnost pokrmů. Téměř třetina to přirovnává ke vzhledu klasických pokrmů. Téměř všichni (90%) oceňují vůni a chuť pokrmů, desetina je vnímá stejně jak u tradičních jídel. 70% domácností tento typ stravování přijalo pozitivněji než klasické vaření.

Respondenti oceňují velkou variabilitu receptů a sami je dotvářejí. Vlastnosti výrobků Provamel srovnávají s jejich klasickými mléčnými alternativami.

PO TESTINGU - celkové hodnocení, změna postojů

Vaření z produktů Provamel bylo pro 90% respondentů alespoň stejné jak klasické anebo lepší, přičemž více než polovina z nich byla příjemně překvapená. Polovina respondentů bude určitě v tomto stylu vaření i nadále pokračovat, 40% z nich bude zdravě vařit občas.

Nečekali tak výbornou chuť a vzhled pokrmů, rychlost jejich přípravy, rozmanitost pokrmů a ocenění ze strany rodiny. Z produktů zaujaly chutné a nekalorické sójové dezerty a slunečnicový margarín. Oceňují kvalitu produktů Provamel, jejich využití ve vaření, tak i samotný vzhled / balení výrobků.

Nejvíc jim k uplatnění této výživy v domácnosti pomohly připravené recepty a vlastní zvědavost. Víc než polovina by sójové produkty doporučila i jiným domácnostem, nejenom pro chuťové vlastnosti, ale též pro zkvalitnění výživy a dodání potřebných živin do organizmu. 20% procent to doporučuje pouze částečně, jako vhodnou změnu klasického stravování.

Vaření ze sójových produktů oceňují v kombinaci s tradiční kuchyní. Zaujala je hlavně pestrost jídel a možnost jejich přípravy doma, na chatě i na pikniku. Sójovou výživu považují za lehkou a výbornou. Rádi by vyzkoušeli i vaření z dalších racionálních produktů: celozrnné rýže, pohanky, různých druhů mouky apod.

Závěr

Výsledky průzkumu ukázaly, že sójová výživa je nejenom prospěšná pro zdraví, ale konzumentům i výborně chutná, nabízí širokou škálu pokrmů a její přípravu zvládne každý bez problémů.

Pro spotřebitele, kteří mají zájem sójové mléko Provamel vyzkoušet, jsou připravené pravidelné ochutnávky v prodejnách a restauracích Country Life v Praze.